AD1
الرئيسية / المقالات /
43523 مشاهدة16 سبتمبر 2017

هجرة أمريكا عن طريق اللجوء في أمريكا - إليك التفاصيل - STJEGYPT

هجرة أمريكا عن طريق اللجوء في أمريكا  - إليك التفاصيل - STJEGYPT

اللجوء في أمريكا




 اللجوء في أمريكا لازم تكون حضرتك داخل البلد أي حد يقولك حاجة تاني غير كده يبقي بيضحك عليك وعلشان المعلومة تبقي واضحة وكاملة في فارق بين asylum case وبين ال refugee الأول هو اللجوء اللي بتعمله من داخل البلد وده اللي بينطبق علي المصريين والثاني هو إستقدام الاجئين لأمريكا عن طريق الأمم المتحدة وده مخصص للسوريين والعراقيين والبلاد اللي فيها حرب ومش منطبق علي مصر ... فأي حد يقولك تعالا هقدم لك علي لجوء وإنت في مصر ولا في الخليج يبقي حرامي وبيضحك عليك .





 أولي خطوات اللجوء ( ده بعد دخولك البلد ) هو ملء إستمارة التقدم وهو عبارة عن طلب اللجوء من خلال الموقع الرسمى www.uscis.gov  وتعبئة استمارة (Application for Asylum and Withholding of Removal ) استمارة رقم I-589 , الإستمارة دي ممكن أن تقوم بتعبتها بنفسك عادي أو تستعين بمحامي لمساعدتك .





 بعد ما ترسل الإستمارة دي .. بثلاث ايام هيجيلك جواب علي العنوان اللي إنت حاطة هيعطي لك معلومتين مهمين ( المعلومة الأولي هي رقم Alien Number الخاص بك حتي نهاية قضية اللجوء ) و ( المعلومة الثانية هي إنك لك الحق في البقاء في الولايات المتحدة لحين البت في أمر اللجوء ) الوصل ده مهم جداً ولازم تشيله معك علي طول أو تضعه في مكان أمن .





بعد الخطاب ده ب 15 يوم تقريباً هيجيك خطاب أخر يحدد لك موعد ال finger print الخاص بك ... هيديك تقريباً اسبوعين تروح تعمل فيهم البصمة لازم تروح بسرعه ومتتأخرش . ( مجاناً )





 بعد ما تعمل ال finger print هتنتظر 150 يوم ( 5 شهور ) من تاريخ أول خطاب جالك ( موعد إستلام الهجرة للطلب بتاعك ) وبعدها هيكون لك الحق في التقديم علي تصريح العمل Work Permit ( مجاناً )





 لكي تحصل علي تصريح العمل في أمريكا بعد مرور 150 يوم عليك بتقديم طلب ومل إستمارة رقم I-765 وإرسالها إلي مكتب الهجرة والإنتظار من شهر الي 3 شهور للرد عليك .





 سيتم إرسال لك تصريح العمل علي عنوانك وبمجرد الحصول علي تصريح العمل هتروح لأي social security office لعمل السويشال بتاعك ( زي الرقم القومي كده وده هيكون معاك لغاية متموت ) ( مجاناً )





السوشيال هيجيلك علي البيت بعد إسبوعين بالكثير وفي اللحظة دي هيكون معاك تصريح عمل وسوشيال وتقدر تشتغل في أمريكا قانونياً لغاية ما ييجي موعد المقابلة بتاعتك في اللجوء .. ( هتأخد من عامين ونصف لثلاثة )





 لو معاك الزوجة والأولاد كلهم هياخدوا تصريح عمل وسوشيال معاك ويكون للزوجة أيضا والولاد حق العمل .





 الخطوات اللي فوق دي واحدة لكل أنواع اللجوء ( سياسي / ديني / إنساني / جنسي .. إلخ )





 لغاية اللحظة دي محدش هيبص في إنت كاتب إيه في أسباب اللجوء يارب تكون كاتب شعر مش هيفرق معاهم .. فحص الورق والحالة بتاعتك هيكون في المقابلة .





 كل الخطوات اللي فوق دي ممكن تعملها بنفسك مجانا بدون ما تدفع ولا قرش علشان بس محدش يستغلك أو إنك تروح لمحامي وتتفق معاه علي التكلفة ( ده هنشرحه بالتفصيل لاحقاً )





ده ملخص أول مرحلة من مراحل التقديم للجوء ، أنا حبيت أشرح بالتفصيل خطوات اللجوء المشتركة مع كل أنواع التقدم ... علشان الناس تبقي فاهمة .. وفي الحلقة القادمة إن شاء الله ... هشرح لك الفارق بين أنواع اللجوء المختلفة ... و عدد المكاتب في أمريكا ... وإيه أفضل المكاتب لكل نوع ... والمحامين الكويسين في كل ولاية ... حسب ما تعاملت معهم أو تعامل أصحابي معهم .





تحياتي وتقدير





د أحمد عبد الباسط

اللجوء في أمريكا


Share

Suggestions

AD1

Back to Top