الرئيسية / المقالات /
15911 مشاهدة06 أغسطس 2018

اهم 10 امور يجب تجربتها في الحياه - STJEGYPT

اهم 10 امور يجب تجربتها في الحياه - STJEGYPT


سؤال لذيذ علي كورا بيقول .. يه اهم 10 امور يجب تجربتها في الحياه؟ 
 : بيقول   ( Abhishek Tomar) هذكر افضل اجابه جيت علي السؤال ده من 

1- السفر : سافر علي قد ماتقدر وف اي مكان ، لان السفر هيساعدك اولا علي اكتشاف اماكن جديده وثانيا علي اكتشاف نفسك ، والسفر هيخليك تغير وجهة نظرك عن الحياه وتستمتع بكل لحظه فيها.
 
2- النوم تحت النجوم : لو مكنتش جربت الموضوع ده لحد دلوقتي ، جربه وهتفاجئ بكمية سعاده وراحه غير طبيعية.

3- مساعدة الاخرين: مساعدة اي شخص في اي حاجه دي في حد ذاتها حاجه هتخليك مبسوط وهتحسسك بسلام داخلي ، وساعد الناس من غير ما تنتظر مقابل .

4- تعلم مهاره واتقنها : معظمنا في دماغه مهاره او حاجه بيحبها وعايز يتعلمها زي التصوير الفوتوغرافي او الجمباز .. الخ .. ابدأ اتعلم الموضوع في الاول وبعدين اتقنه ، وستحصل علي تقدير من الناس بلا شك.

5- ابقي بعيدا عن وسائل الاعلام ووسائل التواصل الاجتماعي قدر الامكان : مفيش شك ان وسائل التواصل الاجتماعي اثرت علي علاقتنا ب اهلنا واصحابنا بشكل كبير ، فحاول تتجنبها لمدة ايام واقضي وقت ممتع مع عائلتك واصدقائك .

6- الوقوع في الحب : حسنا ماذا يجب ان اخبرك عن هذا. الشيء الوحيد الجيد عن الوقوع في الحب هو شعورك بالمسؤولية تجاه النصف الآخر. ورغبتك في انه يكون سعيد طول الوقت.

7- العيش بمفردك ( تحمل المسؤلية) : كلنا عارفين اننا لما نعيش لوحدنا بعيد عن اهلنا هنكون اكثر استقلالية ، بس هنتحمل المسؤلية وهنقدر قيمة المال لما يخلص في اخر الشهر وهنقدر اد ايه آبائنا كانوا بيتعبوا عشانا.

8- الفشل: الفشل مهم في حياة الانشان زيه زي النجاح بالظبط ، لانك مش ممكن تحقق نجاح غير لما تفشل " لا تخف من الفشل وتذكر قوة نفسك "

9- الخطابه ( تحدث امام مجموعه من الناس) : تعرف ان موضوع الخطابه ده تاني موضوع بيخاف منه سكان امريكا الشمالية بعد الموت ..ف اطمن إذا كان لديك خوف من التحدث أمام الجمهور ، فأنت لست وحدك ، التحدث امام الجمهور يشعرك بالثقة.

10 - ازرع شجره : انك تزرع شئ وتسقيه وتغذيه بإيدك ، عندما يجني ثماره سيكون له طعم آخر.

   لينك السؤال علي كورا ... من هنا  -

Translate by: Ahmed taha Atwa

Share

Suggestions

Back to Top