AD1
الرئيسية / المقالات /
284 مشاهدة09 أغسطس 2018

ازاي اقدر احسن حياتي في 7 ايام ؟ - STJEGYPT

ازاي اقدر احسن حياتي في 7 ايام ؟ - STJEGYPT

سؤال لذيذ علي كورا بيقول .. ازاي اقدر احسن حياتي في 7 ايام ؟ 
هذكر افضل اجابه جيت علي السؤال ده من شوفان بيقول 

منطقة الراحه والانتخه هي مكان جميل بس للاسف مفيش نجاحات وانجازات بتنمو في المكان ده . الحياه مليئه بالتجربه والفشل ، فلو مخرجتش من منطقة الراحه بتاعتك وجربت حاجات وفشلت فيها وتجرب تاني وتفشل لحد ما تلاقي الحاجه اللي تنجح فيها صدقني مش هتعرف تحقق اي نحاج في حياتك ... طيب هل ممكن اني احسن حياتي في 7 ايام ؟ ايوه ممكن .. بس الاسبوع ده هيكون بمثابة نقطة انطلاق في انك تغير حياتك للاحسن ولو استمريت في الانشطه اللي بتعملها في الاسبوع ده لمدة شهرين حياتك هتختلف تماما ، ومتقلقش هتستمر عليها بعد كدا لانها خلاص هتبقي عاده بالنسبه ليك... واليك بعض الطرق لتحسين حياتك في 7 ايام : 

1- رتب سريرك مباشرة بعد الاستيقاظ من النوم : التقنية دي شائعة في تدريب فرق البحرية الامريكية للحفاظ علي الانضباط الذاتي ، الموضع ممكن يكون تافه بالنسبة ليك ، لكن هذه التفاصي الثانويه مهمه جدا لجعل حياتك افضل ، لذلك حاول القيام بذلك كل صباح.

2- خلي دايما النتيجه او التقويم علي سطح المكتب علي اللاب توب او علي الموبايل : من خلال التقويم ده ابدا سجل عليه كل المواعيد المهمه بتاعتك سواء اجتماعات او خروجات او مقابلات عمل عشان متنساش معاد مهم ويروح عليك .. وخليك دايما ملتزم في مواعيدك.

3- اعمل قايمه كل يوم واكتب فيها الحاجات اللي محتاج تعملها في اليوم ده : ابدأ بترتيب الاشياء حسب الاولويات ، نظم الوقت ونتيجة لذلك ستنتهي من العمل بسلاسه وفي الوقت المناسب.

4- اقفل موبايلك لبضع ساعات خلال الاجازه الاسبوعيه : بيقولك احنا طول الاسبوع شغالين وبتستنذف طاقتتنا ، ف نحن بحاجه الي اعادة شحن انفسنا خلال الاجازه ، فحاول انك في الاجازه تخرج وتزور اماكن جديده مع صحابك ، وانت بتستمتع اغلق الهاتف المحمول لتجنب افساد تلك اللحظات التي لا قدر بثمن.

5- حب نفسك : السعادة الحقيقية تأتي من حب نفسك. لذا أحب نفسك ، واعتن بجسمك وعقلك ، واستمع إلى قلبك ، وافعل ما تحب ، وكافئ نفسك حتى على الإنجازات الصغيرة.

6- اكتب 10 صفات جيدة عن نفسك في كل يوم : إنها تقنية رائعة لتحسين صورتك امام نفسك. افعل ذلك كل يوم سوف تشعر بالتغيير بعد 7 أيام. 

7- اضحك يوميا : الحياة مليئة بالمرح. يجب أن تحاول البقاء في حالة معنوية عالية. وتطوير حسك من الفكاهة والابتسام كثيرا.

8- ابحث عن السعادة في الأشياء صغيرة: السعادة هي الهدف الأسمى للحياة. ومن الممكن ان تحصل علي السعاده من الاتي ( المساعدة - والتبرع بالمال - زيارة دور الايتام - القيام بعمل تطوعي - تقديم هدية مفاجئة لوالديك - مساعدة المقربين في حل مشاكلهم)

9- اسجن عقلك لفتره من الوقت : خصص وقت في يومك متفكرش فيه في اي حاجه خالص .. صفي ذهنك تماما وممكن تعمل كدا عن طريق ممارسة اليوجا كل يوم لمدة نص ساعه.

10- سيطر علي عواطفك: عندما نشعر بالصدمة ، أو الفشل ، أو الإرهاق ، أو الاضطراب العقلي ، أو الاستياء ، أو الغش ، او الفرح ،او الحب، ماذا نفعل؟ ننشر حالة على الفيسبوك ،او نعمل تغريدة علي تويتر ، اونحمل صوره علي instagram. قد يؤدي كشف حالتك على الشبكات الاجتماعية إلى نتائج عكسية وينتهك خصوصيتك. بدلاً من ذلك ، امنح نفسك بعض الوقت للتفكير بعمق ، وتعلم من أخطائك واتخاذ إجراءات واقعية وإيجابية. 

11- لا تكن جادًا في الحياة ، فقط قم بعملك : إذا كنت جادًا في الحياة ، فلن تستمتع أبدًا بـ "الحياة". سيكون هناك الكثير من التقلبات في الحياة ( سعاده - حزن) . علينا أن نمضي للامام من خلال قبول الوضع الحالي . قد يكون لديك بعض الذكريات الاليمه. لكن اتركها تذهب. واشغل نفسك بالتركيز في الحاضر بلا من الماضي.

12- قم بتقييم أنشطتك اليوميه قبل النوم : تقييم يومك يساعد على تصحيح أخطائك. و هيعطيك فكرة واضحة عن التقدم اللي المفروض تحققه.

- كل هدف يمكن تحقيقه عن طريق اتخاذ قرار لبذل جهد لتحقيق هذا الهدف . لذالك ابدأ من اليوم. الأسبوع هو ممارسة جيدة لبناء الأساس لناطحة السحاب الخاصه بنجاحك 

لينك السؤال علي كورا هنا 
Translated by :Ahmed taha atwa

كورا بالعربي

حسن حياتك في 7 ايام

Quora


Share

Suggestions

AD1

Back to Top