AD1
الرئيسية / المقالات /
1941 مشاهدة20 أغسطس 2018

كيف اخطط ليوم عظيم كل يوم؟ - STJEGYPT

كيف اخطط ليوم عظيم كل يوم؟ - STJEGYPT

سؤال لذيذ علي كورا بيقول : كيف اخطط ليوم عظيم كل يوم؟
افضل اجابه علي السؤال ده كانت من (لوكاس) بيقول :

- عشان تخطط ليوم عظيم لازم تكون مريت بتجارب كتير من التجربه والخطأ ، بمعني انك متفضلش نايم طول اليوم مكسل تعمل اي حاجه وتقول انا مش نافع في حاجه او انا فاشل في كل حاجه ، ومليش لزمه في الدنيا .. لا قوم اتحرك وجرب وافشل واكيد وانت بتجرب هتلاقي نفسك في مجال انت جربته.

- فكر بعد ما تصحي من النوم ايه اللي انت عايز تعمله ؟ ايه اكتر حاجه بتحب تعملها اول ما تصحي من النوم ؟ هتروح الشغل امته ؟ ولحد مته شغلك ده ؟ وبتعمل ايه في فترات الراحه الخاصه بك ؟

- خلونا في الاول نتفق ان اليوم المثالي بالنسبه ليك هيكون متغير باستمرار وهذا امر جيد .. تعالوا نشوف بعض النصائح عشان تخلي يومك مثالي:

1- خطط لكل شئ في يومك - قبل ما تنام هات قلم وورقه واكتب كل الحاجات اللي عايز تعملها من اول ما هتصحي من النوم لحد ما تيجي تنام تاني يوم .. الموضوع ده هيحفزك جدا انك تنجز كل الاشياء اللي كتبتها .. وهحس بسعاده ونجاح وانت بتشطب علي كل حاجه انت عملتها.

2- حدد اولوياتك - عندما تعرف أولوياتك أنت تعرف ما ستفعل ولن تسمح بتغيير خططك ، بمعني ان اكيد فيه حاجات من اللي انت كاتبها دي مهمه عن حاجات تانيه في يومك .. ف ابدأ ب الاهم ثم المهم تحسبا لاي ظروف قد تحدث في يومك ، لان يومنا في اغلب الاوقات مبنمشيهوش علي مزاجنا.

3- في نهاية اليوم خد وقت من 10 ل 15 دقيقه فكر فيه - الحاجات اللي انا عملتها في يومي مفيده بالنسبه ليا ولا لا ؟ هل الاشياء دي قدمتني خطوه للامام ولا لا ؟ 

4- خليك متحكم في نفسك - تذكر أن هذه مجرد خطة. إنه ليس قانونًا وليس حكمًا مكتوبًا وليس حكمًا بالإعدام إذا خربت. غيّر الخطة عندما تحتاج إليها بدلاً من المحاولة والموت لدعمها.

5- تذكر ان خطتك لن تكون مثاليه في البدايه ولكن كلما زاد الوقت الذي تستثمر فيه وقتك كلما زادت سرعة الوصول إلى يومك المثالي.

6- خذ الأمر بسهولة - أكبر خطأ يرتكبه الناس في البداية هو أنهم يثقلون أنفسهم. ركز قليلاً على المتعة المخطط لها وأقل على محاولة تحقيق أكبر قدر ممكن. ستتحسن خطوة واحدة في كل مرة على أي حال ، وقد تأخذ الباقي بسهولة وتلهو معه.

7- التمسك بعملية التخطيط - الثبات هو المفتاح هنا. إذا كنت تخطط ليوم واحد فقط فلن تتعلم أي شيء. خطط كل يوم لمدة 100 يوم على الأقل ثم استقيل إذا أردت ، ولكن لا تستقيل قبل ذلك.

لينك السؤال علي كورا من هنا 

Translat by : Ahmed taha atwa

كورا بالعربي

Quora

كيف اخطط ليوم عظيم كل يوم؟


Share

Suggestions

AD1

Back to Top