الرئيسية / المقالات /
9090 مشاهدة17 ديسمبر 2018

إيه الحاجات اللى مفروض تكون في بالى أو أتعلمها في سن العشرينات؟ - STJEGYPT

إيه الحاجات اللى مفروض تكون في بالى أو أتعلمها في سن العشرينات؟ - STJEGYPT


نصائح لسن العشرين
في سؤال على موقع "Quora" عن: 
"إيه الحاجات اللى مفروض تكون في بالى أو أتعلمها في سن العشرينات؟"..
إجابات السؤال ده كانت فوق ال 100 إجابة وكل واحدة منهم مقالة تقريبًا، كل واحد بيشارك بنصائحه، ودول كانوا أفضل 20 نصيحة اتقدمت لواحد تخطى العشرين (أو داخل عليهم) وهم كالآتي:

1. الحياة بدأت بالفعل..
يعني من بعد العشرين وأنت طالع خلاص مفيش حاجة اسمها لما أكبر، مفيش حاجة اسمها في المُستقبل، أنت دلوقتي في المستقبل، فلازم تبدأ تتعامل من المُنطلق ده، لأن الانتظار هيخليك متأخر كتير..

2. الصُحاب مش "اونلاين" وبس..
بمعنى إن الصاحب بجد هو اللي جمعتك بيه مواقف وأحداث، اللى شاركك حاجات كتير في حياتك، مش مجرد معذولين في "Chat" وقاعدين تتكلموا بدون فائدة أو قيمة حقيقية، وقت الجد مش هتلاقي غير نفس الصاحب اللى عمره ما كان اونلاين بس..

3. لو قررت تحب، استحمل "كسرة القلب"..
يعني أنت حر (كل واحد حُر)، بس لازم تعرف إن الطريق ممكن ميكونش سالك دايمًا، وفي دائمًا مكان للانكسار ده، فخليك مُستعد لده كويس، عشان ده حدث هيعدي، لكن نتائجه طويلة المدى..

4. المُذاكرة لا تنتهي بأخر امتحان في الكلية!
يعني لو أردت إنك تكون شخص مُميز، لازم تكون دايما على علم ودراية بكل ما هو جديد في مجالك، ومكان ما بتتوقف معرفتك، أنت بتنتهي!

5. "العائلة" هي أهم حاجة في حياتك، حافظ عليهم كويس..

6. متخليش "نقاط ضعفك" تعطلك، ركز دايمًا على نقاط قوتك، المهم تعرفها كويس وتحسن منها، وفي السكة وواحدة واحدة، اشتغل على نقاط ضعفك دي..

7. كل حاجة "تستاهل"، لازم تاخد مجهود!

8. كل حاجة "تكبرك" هي موجودة مباشرة بعد اجتيازك منطقة الراحة Comfort zone!

9. خليك جاهز عشان تقابل "الظلم" مرات كتيرة في حياتك!

10. علاقاتك اللي اتكسرت وفشلت كل محاولاتك للاصلاح فيها، ممكن "تسيبها" وتتعلم ده، عشان متقعدش طول عمرك بترمم في حاجة مفيش منها أمل..

11. الحظ بييجي للمُجتهد..

12. أنسب وقت لزراعة شجرة كان من 20 سنة، بس تاني أنسب وقت هو دلوقتي! فمتأجلش حاجة لأنه مفيش ما يُدعى بـ "اللحظة المُناسبة" لفعل أى حاجة، خد خطوة وهي هتجيب الباقي وراها.

13. مش هتعمل كل حاجة ومش هتكون موجود في كل الأوقات، بس اتعلم كويس تختار بقة الحاجات اللى هتديها من وقتك وجهدك، الحاجات اللى هتختارها بدل من حاجات تانية كتير..

14. متاخدش الناس اللى حواليك "For granted"، لازم تحترم وجودهم وتحسسهم بده..

15. على قد ما تقدر اتعلم من الى حواليك، ضيف لخبراتك، واتعلم ازاي تتحكم في مشاعرك، واصرف على تعليمك واستثمر في نفسك..

16. "بعدين" معناها إنك مش هتعمل حاجة!، ووقتك هو أهم حاجة في حياتك، لازم تتعلم ويكون عندك مهارة لتنظيم وقتك وترتيب أولوياتك..

17. "الأنتخة" وحشة، اتعلم يكون ليك تدريب بشكل منتظم ولو حبة مشي كل يوم، ده جسمك حاول تستثمر فيه كويس عشان ده اللى هيشيلك بعدين في كل حياتك..

18. متخافش من الخسارة، لازم هتخسر في حياتك أي حاجة، المهم تتعلم وتعرف أسبابها، لأن لو وقفت كتير مش بس هتتعطل، ده كمان هيوقفك عن اللي جاي، فتقبل الخسارة عادي..

19. محدش هيساعدك، لازم تعرف ده، الناس طاقة وكل واحد له طاقة محدودة، محدش هيديك كل مجهوده، ولا هيديك كل حاجة!

20. أوقات كتير الشغل بكل مجهود مش هو اللى بيجيب فلوس، أغنياء العالم بيشتغلوا أقل بكتير، فاتعلم توظف نفسك صح، وتدير فريقك صح، ومتعملش كل حاجة بنفسك..

الحقيقة الاجابات كانت لطيفة جدا، وفيها نصائح من ناس من مختلف الفئات العُمرية، وممكن تساعدنا كتير، لو حد مهتم أو تايه إلى حدٍ ما، بس الأهم من كل النصائح دي إنك تحط في بالك دايما إن في مكان للخطأ، وتقبل إنسانيتك، وتعرف أنه زي ما قال "جبران خليل جبران":
"صدقني لو فقدت ما فقدت، لو كسر الحرمان أضلُعك، ستجتاز هذه الحياة كما يجتازها كل أحد، فاختر الرضا يهُن عليك العبور"..
استعن بالله ولا تعجز..

Share

Suggestions

Back to Top