الرئيسية / المقالات /
15997 مشاهدة27 ديسمبر 2016

ليه LinkedIn؟؟؟ - STJEGYPT

ليه LinkedIn؟؟؟ - STJEGYPT



يعتبر LinkedIn واحد من أهم مواقع التواصل على المستوى المهنى و دا عشان موجود عليه أكتر من 120 مليون مستخدم من جميع أنحاء العالم و دا بيتيحلك اتصال دائم بالناس اللى بيشاركوك بعض النقط و الاهتمامات على المستوى المهنى
يعد موقع LinkedIn من أهم وأكبر شبكة تواصل على المستوى المهني وحيث يضم أكثر من 120 مليون مستخدم من جميع أنحاء العالم، أهميته تكمن في أنه يجعلك متصل دائماً مع كل من تعرفهم حتى تتبادل معهم المعرفة والأفكار والفرص.
طب ليه لازم يبقا عندنا أكونت عليه ؟؟
1- عشان يسوقك مهنياً
لو أى حد عمل search عنك على Google من أول الحاجات اللى هتظهرله هو الأكونت بتاعك على LinkedIn و دا طبعاً بيدى انطباع كويس عن الناس و العملاء بتوعك عنك .
2- هتخليك على الخط
كل يوم على LinkedIn بيبقا موجود أخبار جديدة عن ريادة الأعمال و المشاريع الجديدة اللى بتتعمل و كمان لو فرص عمل متاحة .. الشركات بتنزلها عليه ..
3- تعرف الناس الجامدة فى مجال شغلك
و انت على LinkedIn بيبقا متاح ليك انك تبحث و تدور على كل حاجة موثوق منها متعلقة بمجال عملك و ممكن تدور على أى حاجة انت عاوزها عن أى حد خبير انت عارفه سواء بانك تبحث بالاسم أو الوظيفة أو الموقع الجغرافي أو الشركة أو أي كلمة متعلقة باللى بتبحث عنه.
4- قناص الفرص
لو كنت بتدور على وظيفة أو عاوز عملاء جداد أو حتى عاوز تثبت نفسك على المستوى المهنى .. كل دا LinkedIn هيحققهلوك لأنه هيساعدك انك تلاقى فرص عمل كويسة جداً و مناسبة ليك بالإضافة لإنه هيخليك توسع نطاق شغلك عن ريق العملاء الجداد اللى هيعرفوك عن طريقه.

Share

Suggestions

Back to Top