الرئيسية / المقالات /
57841 مشاهدة25 يناير 2017

منشور مفيد جدًّا عن الهجرة - STJEGYPT

منشور مفيد جدًّا عن الهجرة - STJEGYPT


منشور مفيد جدًّا عن الهجرة لكندا نقلته كما هو:

فيه شاب مصري مجتهد اسمه أحمد عزيز، قرا كل حاجة عن الهجرة لكندا ، و مشي الخطوات لوحده و هو حاليا هناك دلوقتي
عمل مقالين من اشمل ما يكون في خطوات الهجرة لكندا بالتفصيل الممل

احمد وضح باختصار انك لو عايز تروح كندا هتكون هناك خلال سنة ، لان لا فيه واسطة ولا محسوبية ولا رشوة في عوامل القبول ، لكن كلها علي حسب اجتهادك و مذاكرتك

إقرأ أيضا :- الهجرة إلى استراليا , كل المعلومات قبل اتخاذ الخطوة

انضم لصفحتنا علي الفيسبوك

الهجرة لكندا لا محتاجة شهادة فظيعة ، و لا حساب بنكي رهيب ، وكل اللي هتدفعه ارقام معقولة سهل تستلفها و ترجعها سريعا ان شاء الله

وبيقول بسخرية و ان فيه ناس مكسلة تقرا البوست الطويل و عايزين يروحو كندا ، فالنوعية ديه من الناس يركنو علي جنب لان الكلام غير موجه ليهم

بعد ده كله لو انت مقريتش البوست ، او قريته و ركنته علي جنب ، او مشيت في الموضوع لمدة اسبوعين و نسيت الموضوع بعدها ، متلومش الا نفسك ، و لما تلاقي نفسك بعد ١٠ سنين في نفس المكان و نفس الوضع و نفس المستوي متتضايقش

نصيحة اخوية ليكو جميعا ، شوف الخطوات و ابدا فيها مع نفسك واحدة واحدة ، و اعمل خطة لنفسك انك تكون هناك خلال سنة ، الشغل موجود ان شاء الله - بعد بحث طبعا - خلال ٥ سنين فيه جنسية كندية اللي هي من اقوي الجنسيات في العالم ليك و لاسرتك.

الهجرة إلى كندا (الجزء الأول) 

هجرة العمالة الماهرة – Federal Skilled Immigration

أن أن أن آآآآآآآآنننن ... الحقيقة البوست ده مؤجل من زمان. يمكن من 8 أو 9 شهور فاتوا. كنت ساعتها في عز المعمعة بتاعت الورق والتقديم والبحث والقراية وكدة. وكان كثير من أصدقائي في الشغل اللي كانوا عارفين الموضوع بييجوا يسألوني في حاجات ليها علاقة بالموضوع, لكن كان أغلب الناس بتقف عند حتة السؤال دي وخلاص. وكذا حد كان مش مصدق اني ماشي في الموضوع لوحدي من غير محامي وكنت ساعات بحس من الأسئلة انه حاسس اني مخبي حاجة, وكنت بعديها.
جالي ساعتها خاطر كدة اني أكتب على Facebookأشرح فيه الموضوع عشان اللي حابب يستفيد, وبعدين رجعت في كلامي. قلت اني لو كتبت كلام كثير وبعد كدة معرفتش أهاجر الكلام هيفقد مصداقيته, وهيبقى شكلي وحش.
المهم, أول أما ربنا أراد ان الموضوع يتم والناس معايا في الشغل ابتدت تعرف, تحولت فجأة لنجم سينمائي .. الناس كلها عايزة تسلم عليا وتصاحبني وتهزر معايا, وبقيت حتى لما بستظرف أو أقول نكتة بايخة, الناس بتضحك :)
وفجأة بقيت أعمل "ندوات" يومية أشرح فيها لناس كثير أعرفهم ومعرفهمش يبتدوا ازاي ويعملوا ايه ويحضروا ورق ايه ويقدموا امتى والصعوبات اللي ممكن تواجههم ايه هيا إلى آخره .. وحسيت ساعتها ان كلامي بقى ليه قوة الصخر. اللي بقوله محدش بيعيده ورايا. الإجابة اللي بجاوبها على أي سؤال محدش بيشكك فيها. والأهم اني تأكدت ان الكلام من غير فعل ملوش قيمة .. الناس عايزة تشوف example قدامها عشان تصدق.
لحد النهاردة الناس بتكلمني وأنا في كندا كل يوم تقريبا عشان تسألني عن الموضوع ده. وأنا أول شهر هنا بصراحة مكنتش رايق أكتب البوست ده لأني كنت متأكد انه هيبقى طويل ومحتاج تركيز مني. لكن الحمد لله جه الوقت.
خلينا نتفق على حاجة. الموضوع سهل وصعب. صعب لو انت مش مركز ومش مديله الأهمية الكافية في حياتك. عشان تهاجر لازم الموضوع ده ياخد حيز كبير من تفكيرك ومن وقتك ومن حياتك.لازم يكون عندك motive قوي جدا انك تهاجر. مش انك سمعت ان واحد عرف يهاجر ف الله بقى أنا كمان عايز أهاجر. الكلام ده أنا كنت بقوله لبعض الناس من اللي كانت بتيجي تتكلم معايا في الموضوع ده. كنت بقوله انت جاي تفعص في البضاعة. انت معندكش رغبة حقيقية نابعة من أسباب منطقية للهجرة. يعني مثلا من ضمن الناس حد أكون أنا اتكلمت معاه قبل كدة أيام لما كنت لسة في الأول وقاللي انه مش بيفكر في الهجرة وانه ميقدرش يسيب مصر وكدة, وفجأة لما عرف اني مهاجر خلاص اهتم بالموضوع.
أنا كنت عايش على الموضوع ده بس في حياتي. عمري في حياتي ما اديت أهمية لأي حاجة قد اني عايز أمشي. اللي يعرفوني كويس من زمان, يعرفوا اني عقلاني وواقعي وأحب أخطط كويس لأي حاجة وأعمل plan B عشان لو الخطة منجحتش. أول مرة في حياتي يبقى ردي على اللي بيسألني "ايه plan B بتاعتك لو الهجرة منفعتش ؟" اني مهاجر يعني مهاجر. أول مرة ميبقاش عندي plan B.
أول مرة في حياتي مفكرش في ال worst case scenario.
للدرجة دي أنا كنت motivated اني أمشي. أنا كنت "بذاكر" كندا حرفيا. متابع كل الصحف الكندية الكبيرة, وتابعت الانتخابات وقريت عن الأحزاب, والتكوينات العرقية لكندا, والحالة الاقتصادية أخبارها ايه, وكل مقاطعة على حدة اقتصادها عامل ازاي وايه عيوبها ومميزاتها وتكاليف المعيشة فيها ونسبة المهاجرين واللغات اللي بيتكلموها. ده طبعا غير اني كنت بقرأ كل حرف بيتكتب على الانترنت ليه علاقة بالهجرة وقوانين الهجرة. وكنت بدخل في ال forums اللي فيها ناس كنديين بيتكلموا عن كندا أوناس عايزة تهاجر أو ناس وصلت كندا فعلا عشان أحاول أفهم كل حاجة. كل ده أنا كنت بعمله وأنا مش ضامن أي حاجة .... كل ده وكان ممكن معرفش أهاجر.
لو انت قريت لحد هنا ومزهقتش من الرغي اللي فوق, يبقى غالبا انت عندك رغبة حقيقية انك تهاجر ومهتم تعرف التفاصيل :)

إقرأ أيضا :- الهجرة إلى استراليا , كل المعلومات قبل اتخاذ الخطوة

************************************************************************************
ملحوظة مهمة 1: أنا مش الحكومة الكندية. أنا بحكي تجربتي واللي نفع معايا. أنا لو مكانك, هتأكد من كل معلومة. الكلام اللي أنا بقوله ساري حتى تاريخ الكتابة 24 أكتوبر 2016. قوانين الهجرة وشروطها بتتغير كل فترة, فلو حد مش هيشتغل على الموضوع علطول, وناوي يأجل 6 شهور مثلا أو سنة, يبقى لازم يراجع كل حاجة.
ملحوظة مهمة 2: مكاتب الهجرة كلها اللي في مصر بتقع تحت بند من اتنين. نصابين, ولو مش نصابين حرامية. حيضرب منك 7 أو 8 آلاف دولار – دي أتعابه غير مصاريف الهجرة – ومش هيعمل أي حاجة انت متقدرش تعملها لوحدك. وال risk كله عليك لوحدك. يعني لو معرفش يسفرك, هيضرب منك ال كام ألف دولار كدة كدة. اللهم بلغت.
ملحوظة مهمة 3: الرجاء الحفاظ على الملكية الفكرية لصاحب المقال عشان تعب فيه قوي والله وكتبه على كذا يوم. شير في الخير لكن بلاش copy و paste.
بسم الله نبدأ.
أنا هكتب هنا التسلسل المنطقي للخطوات اللي أنا شايف انك لازم تعدي بيها عشان ان شاء الله تهاجر. طبعا أنا هنا هشرح الجزء في الهجرة اللي اسمهFederal Skilled Immigration اللي هو هجرة أصحاب الخبرات العملية المطلوبة في كندا. فيه فروع أخرى للهجرة زي هجرة رجال الأعمال أو أصحاب الحرف اليدوية أو ان حد ييجي يدرس هنا مثلا, وكل حاجة وليها شروط مختلفة.
حاجة كمان: الحكومة الكندية بتعمل من سحبتين لثلاثة كل شهر من على السيستم. كل سحبة ممكن عدد الناس اللي فيها يتراوح من 700 مثلا لحد 2000. بعد كل سحبة, الحكومة بتنشر على الموقع بتاعها عدد الناس اللي سحبتهم, وأقل واحد في السحبة دي كان جايب كام. عموما, عشان يبقى عندك تصور, تابع السحب من هنا (ده تاني أفضل موقع بعد موقع الحكومة
http://www.canadavisa.com/news/latest.html 
حاجة كمان للمتزوجين: يستحسن كل واحد فيكم يجرب الخطوات الجاية. لأن الحكومة الكندية بتسمح ان ممكن أي من الزوجين يبقى ال primary applicant والثاني بيبقى secondary. اللي يحدد مين فيكم يبقى primary هو ال score النهائي من 1200. المفروض اللي يجيب أعلى يبقى هو ال primary.
1- أول حاجة, لازم تعرف ال National Occupation Classification code بتاعك ايه. ده كود كدة من أربع أرقام لكل occupation في كندا. كندا بتدي كل شغلانة NOC code و Skill Level/Type. عشان تقدر تيجي تحت ال Federal Skilled Worker وشغلانتك تبقى محسوبة Skilled, لازم تندرج تحت Skill Level 0 أو A أو B. فحضرتك هتدور على الكود بتاع شغلانتك وتتأكد من ال Skill Level بتاعه وتكتب الكود على جنب عشان هتحتاجه في كل حاجة.
الكلام ده ممكن تعرفه أونلاين من هنا: http://www.cic.gc.ca/english/immigrate/skilled/noc.asp 

2- بعد أما تعرف ال NOC code تشوف انت eligible تقدم في كندا ولا لأ تحت فئة ال Federal Skilled Worker. ده بيبقى points grid من 100 نقطة. أي حد يجيب 67 أو أكثر يبقى eligible. ده ممكن تعرفه من هنا:
http://www.cic.gc.ca/english/index.asp 
3- طلعت الحمد لله eligible وكل حاجة. المفروض دلوقتي تعمل لنفسك profile على السيستم بتاع الحكومة الكندية, وده اسمه Express Entry profile, وبتاخد تقييم من 1200 نقطة على سيستم اسمه Comprehensive Ranking Systemحسب سنك ومؤهلك وعدد سنين خبرتك ومستواك في الانجليزي أو الفرنساوي – اللغتين الرسميتين لكندا - ومؤهلات زوجتك لو كنت متزوج, وأي خبرة سابقة في كندا.
على السيستم ده,انت بتبقى موجود في ال pool of candidates اللي زيك ومتشاف من الحكومة الكندية ومن المقاطعات الكندية. البروفايل بتاعك ده لسة مش هجرة. ده ماهو إلا إبداء رغبة منك انك عايز تيجي كندا, والسيستم مديك score معين على حسب المؤهلات اللي انت بتدعي انها عندك.
فكر فيها كإنها job vacancy فاتحة في شركة, والشركة قايلة الشروط اللي عايزاها عشان الناس تقدم, وفيه ناس كثير غيرك هتقدم, بس الشركة اللي بتختار في الآخر.
تقدر تعرف انت هتجيب كام من 1200 مقدما قبل أما تعمل profile فعلي على موقع الحكومة. ده ممكن تعرفه من هنا, وزي ما قلت هي دي الحتة المهمة للمتزوجين ان كل واحد يشوف هيجيب فيها كام عشان نحدد مين ال main applicant.
ملحوظة: السؤال المتعلق بمستواك في اللغة هتفترض فيه إجابة لأنك لسة معملتش امتحان يثبت مستواك في اللغة.
http://www.cic.gc.ca/english/express-entry/grid-crs.asp
عرفنا مين ال main applicant الحمد لله. بداية من هنا – الكلام للمتزوجين – ال main applicant بس هو اللي اجباري عليه الخطوات الجاية.
4- كندا ليها لغتين رسميتين: انجليزي وفرنساوي. حضرتك هتمتحن IELTSلو ناوي تختار لغتك الأولى انجليزي, أو تمتحن TEF لو لغتك الأولى فرنساوي.
ملحوظة: ال secondary applicant كمان ممكن يمتحن لو عايزين تعلوا ال score بتاعكوا, لكن مش اجباري.
للناس اللي في مصر, ممكن تحجز IELTS مع ال British Council وممكن تحجز TEF مع المعهد الثقافي الفرنسي.
http://takeielts.britishcouncil.org/
https://institutfrancais-egypte.com/ar/

5- على ما معاد الامتحان ييجي, وبما أن مؤهلك الدراسي من خارج كندا, فهتعمل حاجة كمان اسمها Educational Credential Assessment (ECA). وده كدا شبه إقرار من جهة في كندا بتقول فيه للحكومة مؤهلك الخارجي ده بيساوي ايه في كندا. يعني البكالوريوس بتاعك مثلا – اللي من كلية معينة وجامعة معينة - بيساوي بكالوريوس برضه في كندا ولا أعلى ولا أقل.
ده الحكومة الكندية ادتك الاختيار من بين 3 جهات في كندا المنوط بيها تعمل ال assessment ده:
http://www.wes.org/ca/fswp/
http://www.icascanada.ca/fsw/home.aspx

ملحوظة: أنا اخترت أعمل ال assessment مع أول جهة.
6- امتحنت انجليزي أو فرنساوي والنتيجة طلعت, وعملت assessment والنتيجة جاتلك, انت دلوقتي جاهز تعمل Express Entry profile.
ال Express Entry profile ده هتجاوب فيه عن أسئلة كثيرة تخصك وتخص أسرتك ومفيهوش دفع فلوس (انت دفعت في الامتحان وفي ال assessment). ومش هيتطلب منك اثبات دلوقتي على أي حاجة انت هتقولها. وهتاخد score من 1200 زي ما قلت على حسب إجاباتك. البروفايل من هنا: http://www.cic.gc.ca/english/e-services/account.asp#login 
7- مليت ال Express Entry profile وعملت submission والحمد لله, تعمل بقى registration مع Job Bank Canada. دي خطوة اجبارية الحكومة بتطلبها عشان انت تبقى متشاف من ال employers في كندا. ال registration من هنا:
http://www.jobbank.gc.ca/home-eng.do?lang=eng
8- انت دلوقتي ممكن تحط ايدك على خدك وتستنى العدل. بس دي أسوأ حاجة ممكن تعملها. لأن العدل مبيجيش لوحده إلا لو انت البروفايل بتاعك سوبر. يعني تكون انت ومراتك مثلا عندكم لغة قوية وانتوا الاتنين جايبين تقديرات عالية جدا في الامتحانات, وانتوا الاتنين عندكم عدد سنين خبرة عملية فظيعة, وانتم الاتنين معاكوا ماجستير أو دكتوراه مثلا. من الآخر, عشان تقف عند الخطوة دي وتستنى الحكومة هي اللي تبعتلك لازم تكون مقفل الامتحان. طب نعمل ايه؟ أصعب خطوة من حيث التركيز المطلوب والسرعة في رد الفعل في الموضوع كله، ال Provincial Nomination.
ليه لازم تدورعلى ال nomination ؟ عشان الحكومة الكندية هتديك 600 نقطة زيادة على أي score انت جبته على ال Comprehensive Ranking System لو نجحت انك تخلي محافظة كندية تعملك ترشيح. ده هيخلي ال score بتاعك ينط فوق قوي فالحكومة تسحبك من ال pool of candidates وتبعتلك Invitation to Apply for Immigration.
طب حد شاطر ودخل يدعبس من ورايا يقوللي طب مش أنا ممكن أجيب 600 نقطة لو جبت job offer برضو ؟ أقوله برافو عليك. بس دي رابع أصعب حاجة بعد الغول والعنقاء والخل الوفي.
نرجع لمرجوعنا, كل مقاطعة ومحافظة في كندا ليها موقع على الانترنت. على الموقع ده, هتلاقي كل محافظة حاطة list بتاعت شغلانات عندها فيها نقص. حضرتك هتدور على شغلانتك على كل موقع من دول وتعرف مين اللي عايزك عنده. بعد أما تعرف انت مطلوب فين بالضبط, تشوف شروط التقديم للمحافظة دي – من على الموقع برضو – وتجهز ورقك بالشكل اللي هيطلبوه, وتستنى يفتحو باب التقديم.
الصعوبة اللي كنت بقول عليها في الحتة دي, انك تعرف بدري أول لما باب التقديم في محافظتك يفتح, وتكون واحد من أول الناس اللي تقدم (لازم يكون ورقك جاهز طبعا).
مواقع المحافظات:
‏Alberta
http://www.albertacanada.com/
‏British Columbia 
http://www.welcomebc.ca/home.aspx  
‏Manitoba
 ‏http://www.immigratemanitoba.com/   
‏New Brunswick
 http://www.welcomenb.ca/content/wel-bien/en.html     
‏Newfoundland & Labrador
‏  http://www.nlpnp.ca/  
‏Nova Scotia
‏  http://www.novascotiaimmigration.com/ 
‏Ontario
‏  http://www.ontarioimmigration.ca/en/index.htm 
‏Prince Edward Island
‏  http://www.opportunitiespei.ca/ 
‏Saskatchewan
‏  http://www.saskatchewan.ca/ 
عشان تعرف الأخبار دي أول بأول, تابع المواقع اللي تحت دي كل يوم واشترك في ال mailing lists بتاعتهم عشان يتبعتلك emails عن آخر أخبار الهجرة:
‏Citizenship & Immigration Canada
‏  http://www.cic.gc.ca/english/index.asp 
‏CanadaVisa Website
‏  http://www.canadavisa.com/ 
‏CanadaVisa Page (LinkedIn)
https://www.linkedin.com/company/1799035 
‏CanadaVisa News Portal
‏  http://www.canadavisa.com/news/latest.html 
‏CIC News
‏  http://www.cicnews.com/ 
9- خلصت الخطوة اللي فاتت ولحقت تقدم لمحافظة – أو أكثر – اللي عايزاك. هنا بقى تحط ايدك على خدك وتستنى المحافظة تبعتلك. ممكن يبعتولك ايميل الأول وممكن يبعتولك على ال mailbox بتاع ال Express Entry Profile على سيستم الحكومة علطول. خليك مصحصح. عشان أول أما هيجيلك nomination لازم تعمل accept علطول.
10- بعد أما تعمل accept لل provincial nomination, هتلاقي ال points بتاعتك زادت 600 كمان – مش لازم في نفس اليوم – وبعدها بكام يوم الحكومة الكندية تبعتلك ITA (Invitation to Apply). بعدها هما هيقولولك تعمل ايه خطوة بخطوة.
أنا كدة خلصت :) أنا بذلت المجهود ده من باب "علم ينتفع به" وبتمنى ان أي حد من ملايين الناس اللي عايزة تهاجر يستفيد من الكلام ده في مشواره للهجرة.
*** مكاتب ترجمة معتمدة ***
‏Middle East Library: 0233351141 (Translation only)
‏ICU Translation Service: 0233459623 (Translation, Certification, Affidavit & Notary Public)
‏Deborah Laws & Associates: 0224175844 (Translation - Certifi

انضم لصفحتنا علي الفيسبوك

Share

Suggestions

Back to Top