AD1
الرئيسية / المقالات /
4866 مشاهدة30 يناير 2017

قبل ما تعمل اعلان مدفوع عالفيس بوك, اليك النصائح - STJEGYPT

قبل ما تعمل اعلان مدفوع عالفيس بوك, اليك النصائح - STJEGYPT

جزء من شغل الماركنينج هو الاعلانات;
بس ايا كان هدفك من الاعلان لو مابيجذبش الإنتباه .... ملوش لازمة
و هنا يجي دور ال :Advertising appeals
و دي ببساطة معناها الشئ اللي هتجذب بيه انتباه اللي بيشوف الإعلان او السياق اللي بيدور فيه الإعلان
و هنا نتكلم على الأنواع المختلفة لل:Appeals

1) هو الFear appeal:

و ده بتستخدم حاجة بتخوف عشان تشد انتباهه , و دي بنلاقيها كتير في حملات التوعية زي اللي ضد التدخين مثلا , بس خلى بالك هنا لازم تظبط درجة الخوف بحيث انها متكنش عالية ف المتفرج يبعد اصلا عن الاعلان او قليلة اوي ف ماتجذبش انتباهه اصلا يعني لازم في الاعلان تقوله ازاي يتجنب مصدر الخوف ده اللي هو طبعا بيبقى غالبا الحاجة اللي بتعلن عنها.

2)الHumor appeal:

و ده إستخدام الفكاهة عشان تجذب الانتباه للاعلان زي اعلان الدندو في رمضان اللي فات و هنا لازم تظبط الاعلان بحيث ميكنش المتفرج فاكر الافيه و الكوميديا و مش فاكر اصلا الاعلان كان عن إيه

3)الmusic appeal:

و هنا عامل جذب الإنتباه بيعتمد على موسيقة او اغنية و في بعض الشركات بثبته لحن معين مربوط باسم الbrand بتاعهم زي Coca Cola و ده طبعا بيبقى مفيد جدا لما بيكون الإعلان غلى الراديو لان بيكون اللحن مميز جدا و محدش بيستخدمه غير الشركة.

4)الrationality appeal:

و ده ببساطة استخدام المعلومات المحددة و الارقام بشكل عقلاني و منطقي و ديه بنلاقيها ظاهرة جدا في الاعلانات الB2B يعني شركة منتجاتها بتشتريها شركة تانية مش مستهلك عادي و دي بتكون احسن طالما الشركة عايزة تظهر professional image عن نفسها للشركات التانية في السوق.

5)الemotions appeal:

و ده جذب الانتباه عن طريق العواطف و المشاعر زي اعلانات الpampers و الامهات بس الفكرة ان الappeal ده لا يستحدم بشكل فردي لوحده لازم يدخل معاه نوع تاني من الappeals يعني مثال اعلان الpampers ممكن يدخل الemotional مع الfear appeals .

6)الscarcity appeals:
و هنا المعلن بيجذب انتباه المشاهد عن طريق ان الحاجة اللي بيعلن عنها نادرة بشكل او باخر و دي بنلاحظها كتير لما يكون في offer او sale لفترة محدودة او ساندوتش في مطعم موجود لفترة صغيرة و بعد كده هيتشال.

دي كل الappeals , طبعا الاعلان الواحد المعلن ممكن يفنن انه يدخل اكتر من appeal يجذب بيه انتباه المشاهد في الاعلان الواحد زي مثلا استخدام الhumor مع الemotions مع الmusic في اعلان واحد زي اعلان فودافون في رمضان اللب فات كان بيجذب الانتباه بالاغنية و كلمات الاغنيه فيها light comedy و في نفس الوقت بيلعب على مشاعر اللمة و العيلة

Facebook ads


Share

Suggestions

AD1

Back to Top