الرئيسية / المقالات /
180468 مشاهدة30 يناير 2017

امتحانات ايليتس و امتحانات من جامعات مثل كامبرديج بأجابتها - STJEGYPT

امتحانات ايليتس و امتحانات من جامعات مثل كامبرديج بأجابتها - STJEGYPT


- موقع يحتوي على إمتحانات كامبريدج من 1 حتى 11 و يتميز أن التصحيح أونلاين ..
http://www.ieltsonlinetests.com/ 

- مواقع تنشر إمتحانات IELTS الآخيرة ..

www.IELTS-Exam.net 
www.ielts-blog.com 
www.goodluckielts.com 
www.ielts-simon.com 
www.ielts-mentor.com 
www.ielts-writing.info 
www.ieltsbuddy.com 
www.ieltsnetwork.com 

12 موقـع لاختبار مستواك في الإنجـليزي.

1 - مـوقع cambridgeenglish : من المواقع الرائعة اللى تقدر من خلالها تختبر نفسك في اللغـة الإنـجليزي، لأنه مش بس بيقولك نتيجة الإختار، ده كمان بيرشحلك إيه الاختبارات المناسبة ليك بناءا على مستواك.

2 - مـوقع examenglish : هنا هتقدر تختبر نفسك في مهارات اللغـة المختلفة سواء Listening، Speaking أو Grammar.

3 - مـوقع ilsenglish : الموقـع ده بيقدم 50 سؤال هتقدر من خلالهم تحدد مستواك في اللغـة وفي آخر الاختبار بيكون في نتيجة علشان تعرف مستواك.

4 - مـوقع englishtag : مجموعة من أسئلة الـMCQ بيغطوا جزأ كبير من اللغـة، هتساعدك الأسئلة على معرفة مستواك وتحديد إيه الخطوة الجاية اللى المفروض تاخودها بعد ما عرفت مستواك.

5 - مـوقع transparent : الموقـع هنا مقسم الاختبارات لأربع أجزاء، جزأين للإنجليزي كل جزأ منهم 15 سؤال، وبعد كده هتلاقي جزأ Vocabulary عبارة عن 10 أسئلة وآخر جزأ Reading مكون من 10 أسئلة زي الجزأ اللى قبله.

6 - مـوقع languagelevel : هنا هتلاقي 15 سؤال والجميل في الموقـع إن درجة صعوبة أو سهولة الأسئلة بتكون على حسب إجابتك للأسئلة السابقة.

7 - مـوقع ego4u : لو مهتم انك تختبر مستواك في الـGrammar الموقـع ده هيساعدك بشكل كبير جدا على تحديد مستواك في الـGrammar لأنه بيقدملك مجموعة من الأسئلة خاصة بكل زمن أو قاعده Grammar وكمان الأسئلة متقسمه لمستويات بحيث إنها تناسب الجميع.

8 - مـوقع englishteststore : الموقـع ده ممتاز جدا لأنه بيحتوى على مجموعة كبيرة جدا من الاختبارات في مهارات مختلفة للغـة وكمان تقدر تعمل Download للإختبارات دي.

9 - مـوقع englishlistening : هنا المـوقع مهتم بالـListening لو عاوز تعرف إنت مستواك عمل إيه في مهارة الاستماع يبقى الموقـع ده مناسب ليك جدا.

10 - موقـع examenglish : الناس المهتمه بالـTOEFL والـIELTS وغيرها من الاختبارات المختلفة للـغة هيلاقوا في المـوقع ده مجموعة كبيرة من التمارين اللى ليها علاقة بالإختبارات المشهورة في اللـغة.

11 - موقـع myenglishpages : هتلاقوا هنا نوعين من الاختبارات، نوع خاص بالـGrammar والنوع التاني خاص بالـVocabulary وكل نوع فيهم موجود ليه مجموعة كبير جدا من الإختبارت.

12 - موقـع englishgramma : المـوقع ده مش بس بيحتوي على اختبارات علشان تحدد مستواك، إنت كمان هتلاقي عليه مجموعة من الدروس المفيدة جدا اللى هتساعدك في تحسين مستواك في المهارات المختلفة لللغـة.

- كـورس IELTS مجـاني أونلاين مقدمة من الــــ British Council
من هنا

Share

Suggestions

Back to Top