الرئيسية / المقالات /
9791 مشاهدة20 مارس 2018

في مفهوم إسمه الصعوبة المرغوبة Desirable Difficulty - STJEGYPT

في مفهوم إسمه الصعوبة المرغوبة Desirable Difficulty - STJEGYPT


في لقاء مع محمد علي كلاي الله يرحمه .. المُذيع سأله:
بتقدر تعمل كام ضغط ؟
محمد علي جاوبه: سبعة أو تمانية!
المذيع اتخض! .. معقول محمد علي كلاي اسطورة العالم في الملاكمة ما بيقدرش يعمل أكتر من 8 ضغطات فقط؟! .. فسأله للتأكد من الرقم .. فمحمد علي رد عليه وقاله:
"أنا لا أبدأ العد إلا بعد أن أصل إلى درجة من التعب تجعلني اعتقد أني غير قادر على عمل ضغطة واحدة إضافية!"
------------
في مفهوم إسمه الصعوبة المرغوبة Desirable Difficulty
الفكرة إنك لو عاوز تتطور وتنمو في مجال معين لازم ما تستقرش في مستوى المهارة اللي بتقدر تعمله بسهولة وراحة .. المستوى اللي الناس بتسميه "نطاق الراحة Comfort zone" .. لازم تكون بشكل مستمر بتشتغل خارج نطاق الراحة .. في نطاق الصعوبة المرغوبة .. لأن مفيش نمو وتطور إلا داخل نطاق الصعوبة المرغوبة..
لكن ملحوظة هنا .. في فرق بين الصعوبة .. والصعوبة المرغوبة .. الصعوبة المرغوبة هي زيادة بسيطة فوق مستواك الحالي بنسبة ما بين 1 إلى 5% حسب المجال .. يعني مثلاً إنت لو روحت الجيم وقررت تشيل حديد عشان تكون إنسان جديد وكده .. لو الوزن اللي بتقدر تشيله وتعمل بيه التمرين كامل هو 50 كيلو .. يبقى لو عاوز تنمو وتتطور وتزداد قوة انت محتاج تزود الوزن بنسبة بسيطة .. مينفعش تزود 20 كيلو وتقول عشان انا عاوز اتطور بسرعة!! .. وإلا فالعواقب هتكون وخيمة... وفي نفس الوقت لو استمريت عاللعب بنفس الوزن بدون زيادة فانت بتضيع وقتك لأنك مش هتتطور.
نفس الوضع في أي مجال .. لو حبيت تعمل شيء أصعب من مستواك الحالي بفرق كبير غالباً هتصاب بالإحباط اللي ممكن يمنعك من محاولة تطوير نفسك بالكلية .. المطلوب صعوبة مرغوبة .. بمعنى الصعوبة اللي في نطاق قدراتك إنك تحققها بمزيد من الجهد أنت قادر على بذله ..

mahmoud m osman 

Share

Suggestions

Back to Top