الرئيسية / المقالات /
6162 مشاهدة09 ديسمبر 2016

أوبرا وينفري - Oprah Winfrey - STJEGYPT

أوبرا وينفري - Oprah Winfrey - STJEGYPT



محدش يقدر يجادل في نجاح أوبرا وينفري في عالم الإعلام .. أوبرا إتحولت من بنت فقيرة بتلبس هدوم من أشولة البطاطس، للمليارديرة الأشهر في عالم التلفزيون.
براين تراسي، خبير التنمية البشرية العالمي، كان بيقول عشا تنجح .. شوف الناجحين عملو إيه.
أوبرا وينفري ياما عدت بمحن ومصاعب، كان عندها ستراتيجيات وقناعات بتعديها الأزمات دي .. على سبيل المثال وليس الحصر:
Oprah Winfrey

من الفقر الى ان أصبحت أول مراسلة سمراء على التلفزيون

رأس المال الشخصي: 3 مليار دولار.

ولدت وينفري في عائلة فقيرة في ولاية ميسيسيبي، حصلت على منحة للدراسة في جامعة تينيسي وأصبحت أول مراسلة تلفزيون سوداء في الولاية في سن ال19.

في عام 1983 انتقلت إلى شيكاغو للعمل على برنامج حواري AM ،في وقت لاحق حصل البرنامج على اسم "أوبرا وينفري شوو".

حياتها من الفقر الي الثراء : لم تولد و فى فمها ملعقة من الذهب. فكانت امها تخدم بالمنازل و أبوها عامل بمنجم للفحم. كانت ترتدى الفساتين المصنوعة من أكياس البطاطا..وتعرضت للتحرش من قبل أقاربها. و رغم كل تلك الظروف دخلت لعالم الاعلام بعد حصولها على وظيفة قارئة أخبار بمحطة اذاعة محلية . ثم حصلت على أول برنامج حوارى لها فى شيكاغو و أخذ اسمها فى السطوع يوما بعد يوم حتى صرت أوبرا من أعظم الشخصيات الاعلامية التى يتحاكى باسمها الملايين.

1-عن الفشل مرة بعد مرة
إعمل الحاجة اللي مبتعرفتش تعملها .. إفشل فيها وحاول تاني .. طبيعي هتبقى أحسن المرة اللي بعدها .. الشخص الوحيد اللي مبيعقش هوا الشخص اللي مبيحاولش من الأساس

2- عن التعامل مع المصاعب
لما تفشل، وتلاقي الدنيا إسودت في وشك .. إدي نفسك فرصة تزعل وتطلع مشاعرك .. بس بعد كده يجي المهم، إتعلم من غلطاتك .. عشان كل غلطة بتديك خبرة بتبني شخصيتك.

3- عن قوتك
ممكن يبقى في مصايب في حياتك، بس بيفضل في إحتمال -ولو صغير- إنك تتغلب على المصايب دي وتعديها بمراحل .. مش مشكلة إنت بتعمل إيه، ولا عايش فين .. الإحتمال كده كده موجودة.

شاركنا برأيك .. إيه الإستراتيجية والقناعة اللي بتتغلب بيها على فشلك واللحظات الصعبة في حياتك؟

Share

Suggestions

Back to Top