الرئيسية / المقالات /
2223 مشاهدة30 يوليو 2021

"ولادة الأقمار" - STJEGYPT





قرص من الغبار والغاز يحيط بكوكب غريب !

كتبت: بسملة فؤاد

- اكتشاف علماء الفلك لقرص محيط بعالم غريب.

وضح علماء الفلك لاول مره، من ظهور قرص من الغاز والغبار محيط بكوكب خارج النظام الشمسي، وانو اكتشاف ممكن يساعدنا في الكشف عن كيفية تشكيل الاقمار والكواكب.


وإن القرص الكوكبي ده اكبر بحوالي 500مره من حلقات كوكب زحل، وانت شبيه لكوكب المشترى، زليطلقوا عليه اسم PDS 70c.


والعلماء شافوا كتير من الأقراص حوالين النجوم، وفيه اشتباه في وجود اقراص بتشكل القمر حوالين الكواكب زي دي بالظبط، لكن دي المره الاولى اللي اكتشفوا فيها نظام زي ده.


قالت ميريام بينسي، مؤلفة الدراسه الرئيسيه وعالمة الفلك في جامعة غرينوبل وجامعة تشيلي، في بيان ليها:"إن عالمنا ليقدم كشف واضح عن اقراص ممكن انها تتشكل فيه الأقمار صناعية".


اPDS 70c واحد من عملاقين غازين شابين بيقعوا على بُعد 400سنه ضوئيه من الأرض. PDS 70b، في مرحلته الاولى من التكوين وبيوفروا فرصه بحثيه لدراسة الكواكب والاقمار من اول تكوينها.


ميريام كيبلر، الباحثة المشاركه في الدراسه في معهد ماكس بلانك الفلك قالت في البيان نفسه:"ان تم العثور على اكتر من 4الاَلف كوكب خارجي، وان كلها تم اكتشافها في انظمه حديثه. لكن ده ماينطبقش على الكوكبين الجدد: PDS 70b و PDS 70c اللي بيكتشفوا نظام شبه المشترى وزحل، و دول الكوكبين اللي تم اكتشافهم حالياً وهما في حالة التكوين.


وبإستخدام مصفوفة مرصد أتاكاما المليمتري الكبير، المعروف ب مرصد ألما (ALMA)، الموجوده في المرصد الاوربي الجنوبي(ESO) في صحراء أتاكاما شمال تشيلي، قدروا يتمكنوا العلماء من قياس قُطر القرص، وبيقارب نفس المسافه اللي بين الأرض والشمس (وحده فلكيه واحده، أو 92955807 ميل أو ، 149.597.870 كيلو متر)


توصلوا العلماء كمان الى إن القرص بيحتوي على ماده كافيه عشان تشكل حوالي تلات اقمار صناعية بحجم قمر الأرض.


وعلى عكس شبيهه، PDS 70b مش بيحتوي على قرص. وبتشير ملاحظات مرصد ألما العالي الدقه، أن PDS 70b ممكن انو كان محروم من غبار بناء الاقراص من خلال PDS 70c في وقت تشكيلها المبكر.


جيهان باي، وهو مؤلف مشارك وعالم فلك في معهد كازنجي للعلوم، قال في نفس البيان: "إن الملاحظات الجديده مهمه جدا لإثبات نظريات تكوين الكواكب اللي لسه مختبرنهاش لحد دلوقتي".


Share

Suggestions

Back to Top