الرئيسية / المقالات /
12197 مشاهدة22 ديسمبر 2016

بيل جيتس و أرقام من الخيال - STJEGYPT

بيل جيتس و أرقام من الخيال - STJEGYPT



بيل جيتس أغنى رجل في العالم مرة أخرى ولكن المرة دي بتوحش. ثروة 90 مليار دولار (يعني 0.5% من إقتصاد أمريكا، أكبر إقتصاد في العالم!) وفرق 13 مليار دولار عن أغنى واحد بعده (Amancio Ortega مؤسس Zara.)
.
• بيل جيتس لو وقع 900 ألف جنيه (90 ألف دولار) في الأرض، غير مجدي انه يضيع 4 ثواني في إلتقاطها من على الأرض، لأنه في نفس ال 4 ثواني هيعمل ضعفهم تقريبًا لو أتجه للشغل.
.
• مايكل جوردان (أكتر لاعب أمريكي أتدفع له مرتب في التاريخ، راتبه السنوي كان 30 مليون دولار) لو وفر كل مليم في مرتبه وأمتنع عن الأكل والشرب وعمل أي شيء يصرف عليه دولار واحد. هينتظر أكتر من 415 سنة ليصل لنفس ثروة بيل جيتس الحالية.
.
• بيل جيتس حاليًا عمره 61 سنة، لو عاش 30 سنة أخرى هيضطر يصرف أكتر من 11 مليون دولار يوميًا لكي يستطيع إستنفاذ أمواله قبل الموت.
.
• لو قرر يمنح كل شخص واحد عالكوكب 10 دولار، هيعملها ويتبقى معاها 20 مليار دولار في شنطته!
.
• لو قرر يرص أمواله من هنا للقمر على شكل دولارات هيعمل طريق من هنا للقمر رايح جاي 23 مرة وهتستخدم 713 طائرة بووينج طراز 747 لنقلهم.
.
• لو انت ثروتك 90 ألف دولار، بيل جيتس ثروته هتبقى اكتر منك مليون مرة، بس لو عملنا تجربة قلصنا فيها ثروة بيل جيتس على شكل 90 ألف دولار، ولكن نوع خاص من الدولارات متناسب مع قيمة ثروته. لو انت هتجيب تذكرة سفر مثلًا ب1200 دولار درجة أولى، هو بنفس ال1200 دولار الخاصة (المعدلة حسب ثروته) يقدر يشتري 8 طيارات بووينج 747 (تمنها 350 مليون دولار). ولو يحب شراء بيت في أغلى وأرقى منطقة في أمريكا؟ دولار واحد من فلوسه. ولو انت رحت تحضر ماتش لنادي عالمي ومشهور ودفعت 50 دولار عالتيكيت والخروجة، هو يقدر يشتري النادي كله بنفس ال50 دولار دي ويتبقى معاه %20 منهم بعدها!
.
• عنده القدرة على شراء جميع الأندية الأمريكية ب%17 من ثروته ويتبقى معاه الباقي يشتري بيهم في أوروبا بقى وآسيا وهكذا. .
.
• سنة 98 بيل جيتس عمل 45 مليار في 12 شهر. ال45 مليار دي وقتها كانت أعلى من نصف الناتج القومي لمصر كلها، وأكتر 3 مرات من سري لانكا ومرتين من جواتيمالا و6 مرات أكتر من كوستاريكا والسلفادور وبنما، و6 مرات أكتر من أرباح الناس الناس في سلطنة بروناي بمن فيهم السلطان (والسلطان دا غني جدًا جدًا) وأكتر من كل الكويت بكل من فيها بالأمراء والشيوخ والبترول وكله!

Share

Suggestions

Back to Top