الرئيسية / المقالات /
24900 مشاهدة27 ديسمبر 2016

أفضل و اشمل مقال للعمل في المانيا و بأكثر من طريقة - STJEGYPT

أفضل و اشمل مقال للعمل في المانيا و بأكثر من طريقة - STJEGYPT



-عايز أشتغل في ألمانيا،
بس بيقولوا الموضوع صعب شويتين،والدنيا هناك مقفولة؟

-مش صحيح..أكتر دولة متوفر فيها فرص عمل للمهاجرين من خارج الاتحاد الأوروبي هي ألمانيا بلا منازع.أكبر سوق عمل في أوروبا هو ألمانيا بواقع 41 مليون عامل وتقني،و رغم كده محتاجين عمالة ماهرة و متخصصين في كافة المجالات،لأن في ال 25 سنة الجايين سوق العمل هيفقد 9 مليون شخص،وده اللي خلي ألمانيا تطلق حملة رسمية اسمها make it in Germany من 2013 لجذب النابهين والحرفيين المهرة..

وأطلقت نظام جديد اسمه البطاقة الزرقاء Blue Card زي الجرين كارد الأمريكاني..عشان تجيب المهندسين المتميزين والمبرمجين والأكاديمين من بلادهم برواتب وعقود مغرية..

مزاياها انك بتاخد اقامة مفتوحة بعد مضي 3 سنين من شغلك،ولو متجوز تجيب مراتك،ولها الحق في فرصة عمل حتي لو مش بتعرف تتكلم ألماني.و ممكن تكسر الاقامة وترجع بلدك سنة ونصف بدون ما تسقط عنك،ترجع وتشتغل تاني،وبعد 3 سنين من شغلك،ممكن تشتغل في اي بلد أوروبي تاني،لأنك ممكن تطلع هناك برضه البطاقة الزرقاء..

الويب سايت ده بتاع make it in Germany عليه كل المعلومات عن وضع سوق العمل،والفرص ،والمعاهد اللي بتقدم تدريب،وخطوات واجراءات السفر..كل شئ ممكن تتخيله من الألف للياء ..
http://www.make-it-in-germany.com/en

-ده الويب سايت الوحيد؟

-لأ..في 6 مواقع تانية تحتوي بالتفصيل الممل علي كل فرصة عمل موجودة..مهندسين،مبرمجين،ممرضات،ممرضين،وحتي مربين الأطفال وهي مهنة مطلوبة جدًا هناك..

http://www.praktikum.de/german/

http://www.stepstone.de/

http://www.monster.de/

http://www.yourfirm.de/

http://www.stellenanzeigen.de/

http://karriere.unicum.de/

-ده مثال عن جانب بسيط من فرص العمل المتاحة للمهندسين

http://www.yourfirm.de/suche/-

وده لبتوع ال IT

https://www.stepstone.de/jobs--IT--1000000.html

ملحوظة 1:البطاقة الزرقاء مش بس للباحثين عن فرصة عمل داخل ألمانيا من الخارج.لأ حتي لو انت بتدرس هناك،ممكن تخلص وتقدم عليها وهتاخدها بسهولة وتلاقي شغل بعد التخرج،لأنهم مش بيحبوا يسيبوا الناس بعد ما اتعلموا عندهم يشتغلوا في دولة تانية.وعشان كده 30% من اللي خدوا البطاقة الزرقاء بتاعة الاقامة الكاملة في ألمانيا سنة 2013 من الطلبة..يعني لو بتدرس هناك وخلصت هتلاقي شغل وبمرتب مجزي طبعًا..

ملحوظة 2: لو انت مخلص ومعاك بكالريوس ،خش علي الويب سايت ده عشان تعرف ازاي تعادل شهادتك للألمانية..

http://www.anerkennung-in-deutschland.de/html/de/

ملحوظة 3..كل المعلومات عن الفيزا،وشروطها،واستقدام الزوجة وخلافه،هتلاقيه علي موقع السفارة الألمانية..
http://www.kairo.diplo.de/

لو انت طبيب بشري أو لسه بتدرس في الجامعة كلية طب،اعرف أن الباب هناك لسه مفتوح بشكل كبير..أكثر من أي وظيفة تانية.الجروب ده أفضل مكان تعرف منه كل الخطوات من الألف للياء،من أول التخرج لغاية ما توصل مطار برلين عشان تشتغل،ملتقي رائع لتبادل الخبرات والنصائح قائم عليه أطباء مصريين في ألمانيا
https://www.facebook.com/groups/377408505663230/?fref=ts


-ودي مدونة تانيةمفيدة للأطباء الباحثين عن فرصة عمل في ألمانيا مدونة فراس..

http://drferas.com/

-للممرضين والممرضات موقع أرامكو هيساعدك في معرفة فرص العمل المتاحة،والكورسات المطلوبة

http://www.aramccogermany.com/?page_id=5029

-دي حالة السوق وفرص العمل ..أنا محتاج ايه عشان أوصل هناك؟

-تكون شاطر في دراستك طبعًا..لأن المجتمع هناك مفتوح وهيتقتح أكتر بس فقط للمميزين،مش اللي بيدوروا علي فرصة للهجرة وخلاص..

-تعرف لغة ألمانية ودي مش صغبة و محتاجة منك من سنة الي سنة ونصف لو انت مهتم وبتبذل جهد كبير عشان تاخد شهادة B2 من جوته اللي هتفتح الدنيا أمامك ..

-ايمانك انك هتوصل وثقتك بنفسك وعدم يأسك مهما سمعت من كلام المحبطين.كل اللي وصلوا واللي هيوصلوا شكوا في نفسهم وقدراتهم بدل المرة مليون،وسمعوا كلام محبط من القريب والبعيد،بس هما طنشوا ولم يستسلموا ووصلوا،وناس تانية هتصدق هواجس الفشل وتُحبط من أول كلمة او عثرة،ودول هيقعدوا هنا يدوروا علي وظيفة بأبخس الأثمان..

-وطبعًا توفيق ربنا قبل كل شئ

ألمانيا مفتوحة ولسه هتتفتح أكتر وأكتر بحكم شيخوخة المجتمع وزيادة الطلب علي العمالة والتسهيلات ستتضاعف مرات ومرات في السنوات القادمة..كل المطلوب عمل وأمل..بس

بالتوفيق


Share

Suggestions

Back to Top