الرئيسية / المقالات /
8410 مشاهدة29 ديسمبر 2016

إزاي تبني شبكة علاقاتك المهنية؟! - STJEGYPT

إزاي تبني شبكة علاقاتك المهنية؟! - STJEGYPT


إزاي تبني شبكة علاقاتك المهنية؟!

خليني أفاجئك بحاجة  وهي أن الوظايف المعلنة اللي بيتم نشرها علي المواقع والجرايد أو الإعلان عنها في معارض التوظيف بتكون البديل التاني أو المرحلة التانية لأي شركة محتاجه موظفين، يعني مديري الموارد البشرية وأصحاب الأعمال لما بيحتاجوا موظفين بيلجئوا في الأول لدائرة علاقاتهم وخاصتًا في الوظائف النضيفة واللي أجورها مرتفعة  ، ودي الوظائف اللي مش بيعلنوا عنها : ، فلو قدرت أنك تظبط دائرة معارفك المهنية بشكل كويس هتقدر توصل لوظائف كتير وتختار براحتك من غير زحمة ناس كتير متقدمين ليها وده بسبب دائرة معارفك ، عشان كده لازم تبني شبكة علاقاتك المهنية لأنها هتساعدك كتير وهتوفر عليك وقت ومجهود ويعتبر جزء مكمل لنجاح أي شخص. وحاول ترسم خطة لمسيرة حياتك المهنية وتبدأ تنطلق من خلالها .

شبكة علاقاتك هتكون داعمه جدًا ليك وهتحفزك بإستمرار وهتقدر تتبادل معاها المعلومات، ومش بالضرورة تكون في مجال واحد، كبر دائرة معارفك علي قد ما تقدر  وحاول تديرها كويس وخلي في تواصل معاهم دايمًا متقطعش! وظبط مهارة “التواصل” أكتر مهارة هتحتاجها .

نصائح سريعة:
إبني سمعة كويسة لنفسك وإهتم بمظهرك، إطلب النصيحة، إظهر شغفك بمجالك، إبعد عن الجدال، متتكلمش في ظهر حد، إعمل Range لعدد الأشخاص اللي أنت عايز تتعرف عليهم شهريًا، حاول تتعرف علي خال صاحبك اللي شغال مدير وتعرفه بنفسك وتظهر قدراتك قدامه  ، إقرأ كتب في التعامل مع الأخرين، إتعلم تسمع غيرك بدون ما تقاطعه ناقشة في إهتماماته مش ف إهتماماتك أنت ، إعرض مساعدتك للناس اللي حواليك، لو نفذت الكلام ده هتقدر تبني شبكة علاقات قوية جدًا  .

تقدر تبني شبكة علاقاتك المهنية من خلال:
1- مواقع التواصل وخاصتـًا لينكد إن.
2- الإيفنتات.
3- الأعمال التطوعية.
4- الأنشطة الطلابية.


Share

Suggestions

Back to Top