الرئيسية / المقالات /
21297 مشاهدة31 ديسمبر 2016

مجموعة من النصائح هتساعدك في بناء بروفايل قوي علي لينكدان - STJEGYPT

مجموعة من النصائح هتساعدك في بناء بروفايل قوي علي لينكدان - STJEGYPT



1- الصورة الشخصية Profile Picture
-----------------------------------------
- خلي صورة بروفايلك صورة إحترافية بتوضح وجهك كويس جدًا وإنت مبتسم وبخلفية مناسبة لأن صورتك هي أول ما يراه الآخرون وبتديهم الإنطباع الأول عنك، ونبعد عن الصور المعتادة في مواقع التواصل التانية زي الفيس بوك وتويتر .
- لما تكون صورتك واضحة وجودتها قوية ده بيزيد من فرص ظهور حسابك للآخرين علي لينكدان.

2- العنوان الرئيسي Profile Headline
------------------------------------------
العنوان الرئيسى هو أول جزء بيظهر فى ال Profile ، وبدل ما تكتب فيه منصبك الحالى بس، حاول تسوق لنفسك بشكل مميز أكتر وتذكر اللي إنت مميز فىه أو ما هي الإضافة اللي بتضيفها فى مجالك. وماتنساش إضافة المجال أو الصناعة (industry) اللي بتشتغل فيها.

3- الملخص Summary
--------------------------
- يجب أن تهتم بالملخص لأنه من أهم ما يجذب الباحثي عن موظفين، إكتب نبذة مُختصرة عنك تحتوي على كلمات مفتاحية Keywords علشان تقدر الناس الوصول إليك لما يقوموا بالبحث بيها.
- تقدر تكتب الملخص عن طريق الإجابة على الأسئلة دي (من أنت – ماذا تفعل – مالذي يميزك في تخصصك – كيف أستطيع أن أستفيد منك وما الذي ستقدمه لي – كيفية التواصل معك).
- ممكن كمان في الجزء ده ترفع سيرتك الذاتية ولازم تكون مسوق لنفسك فيها بطريقه صحيحه واحترافية.

4- خبرات العمل Experiences
----------------------------------
ما تكتبش فقط الوصف الوظيفي لعملك ولكن حاول إنك تخرج خارج الدائرة دي وإنك تعرض اللي حققته في عملك من إنجازات ومهام مهمة وإزاي أضفت قيمة في عملك أو إزاي حليت مشكلة مريت بها في عملك.

5- المهارات والتزكيات Skills and Endorsements
-------------------------------------------------------
في الجزء ده إعرض ما تملكه من مهارات واللي بتعرضك كشخص من أفضل الموجودين في مجالك ، أما التزكيات فهي تأكيد من أشخاص علي تلك المهارات يكونوا إشتغلوا معاك قبل كده وإنك فعلًا تمتلكها.

6- المشاريع Projects
-------------------------
في الجزء ده تقدر تكتب أى مشاريع إشتركت بها أو ورش عمل أو حتى فريق بحث وده هيساعدك إن تعرض إنجازاتك فى مجالك بشكل أفضل.

7- الأصدقاء أو العلاقات Connections
-----------------------------------------
- حاول إن يكون عندك أكتر من 500 Connection على لينكدان بنسبة 60% فى مجالك والباقى يكون من باقي المجالات ونسبة للموظفين في مجال الموارد البشرية HR فى الشركات اللي بتحلم إنك تشتغل فيها، لأن قوة لينكدان فى شبكة العلاقات Network اللى بتمتلكها، ومدى تواصلك معهم.
- تقدر كمان إنك تضيف الأشخاص اللي درست في نفس كليتك عن طريق إختيار في الموقع إسمه Find Alumni (زميل الدراسه) واللي بيعرفك علي كل اللي درسوا معاك في نفس كليتك.

8- التوصيات Recommendations
--------------------------------------
حاول إنن يكون عندك أكتر من توصية على أكتر من منصب عندك علشان يبقى عندك مصداقية أكبر تميزك وتقدر تحصل على توصيات عن طريق طلبها من الأشخاص اللى إشتغلت معاهم مباشرة.

9- المجموعات Groups
--------------------------
اشترك فى الـGroups اللي تخص مجالك، ويكون ليك نشاط عليها زي كتابة مواضيع مفيده، تجاوب على أسئلة أشخاص في الجروبات دي، وتعلّق علي موضوعات الآخرين علشان يزيد معدل ظهورك وتشعر الناس بوجودك.

10- الوسائط المتعدده Multimedia
----------------------------------------
الخاصية دي بتوفرلك إرفاق صور أو Presentation أو ملفات لل Profile الخاص بيك بمعنى إنك تقدر ترفق صور ليك أثناء عملك فى كل منصب أو ملفات معينة متعلقة بمجالك أو نماذج عمل من عملك لو إنت مصمم مثلاً .

11- الدورات التدريبيه،الشهادات وخبرات التطوع Courses, Certificates and Volunteer experience
-------------------------------------------------
ضيف الدورات التدريبة اللي حصلت عليها سواء كانت من غير شهادة أو بشهادة وسواء كانت أونلاين عن طريق الإنترنت أو علي أرض الواقع، وما تنساش الخبرات التطوعيه لإن كتير جدًا من الشركات بتهتم بخبرات التطوعية ... بالتوفيق للجميع .

في الآخر في ملحوظة مهمة: كل ما تقضي وقت أطول علي لينكدان كل ماهتتعلم فيه أكتر وهتستفاد منه ، اديله من وقتك كل يوم 10 دقايق هتفرق جدًا معاك

يلا كل واحد يشاركنا ب لينك بروفايله في الكومنتات عشان اللي يشوف البوست يضيفك وتكّبر شبكة ال connections بتاعتك عليه

Share

Suggestions

Back to Top