الرئيسية / المقالات /
136239 مشاهدة30 يناير 2017

أهمية وجود حساب ليك علي موقع LinkedIn - STJEGYPT

أهمية وجود حساب ليك علي موقع LinkedIn - STJEGYPT


- لأن تقريبًا فوق ال 90% من الشركات على مستوى العالم بتبحث عن الموظفين من خلال المـوقع ده، وإن ظهورك بشكل إحترافي عليه بيزيد من #فرص وصولك لوظيـفة حوالي خمسة أضعاف! ^_^

إيه هو موقع لينكدان؟

- هو عبارة عن شبكة تواصل اجتماعي مثل فيسبوك وتويتر ، ولكن لينكدان أكتر إحترافية ومختلف في النقط دي:

1- تقدر من خلاله إنك تعرض خبراتك وكل شيء عنك في شكل إحترافي مُتاح لكل الناس.

2- من خلاله تقدر إنك تظهر #وتسوق لنفسك بالرغم من الزحام الموجود في سوق العمل، لأن كل ما زادت قدرتك علي إستخدامة بإحترافية وعرض خبراتك ومهاراتك هتزيد فرصتك في التميز وسط سوق العمل وفي مجالك.

3- تقدر من خلاله إنك توصل لوظيـفة في شركة أحلامك لأن 50% من الشركات في العالم بتعلن عن وظـائفها بشكل حصري علي لينكدان، بالإضافة إلى أن المسئولين عن التوظيف HR / Recruiters ودورهم البحث عن موظفين للشركات واللي بالتأكيد مش هيجدوا بيئة أفضل من لينكدان يبحثوا من خلالها.

4- تقدر من خلالة إنك تقرأ مقالات قوية ومفيدة جدًا في تخصصك، وتتابع كل ما هو جديد بالنسبة لمجال عملك.

5- لينكدان بيئة رائعة تستطيع من خلالها زيادة شبكة العلاقات (Professional Network) الخاصة بيك والتعرف على أشخاص في مجالك من كل دول العالم.

6- وأخيرًا "ومش دي كل المميزات"، تقدر من خلاله إنك تحصل على تاريخ أي شخص، إتخرج من أي كلية، بيشتغل فين، مدى خبرته في مجاله، وكمان تقدر تعرف رأي الناس فيه من خلال التوصيات"Recommendations " الموجودة علي في حسابه. تقدر كمان تسنغل النقطه دي لما يكون عندك مقابلة شخصية مع شخص ما لإنك ساعتها تقدر معرفة معلومات عن الأشحاص اللي من المحتمل إن يعملوا معاك المقابله.

كيفية عمل حساب لينكدان محترف

By | Egyptian LinkedIn Influencer 


Share

Suggestions

Back to Top