AD1
الرئيسية / المقالات /
26488 مشاهدة24 فبراير 2017

أهمية وجود حساب ليك علي موقع LinkedIn - STJEGYPT

أهمية وجود حساب ليك علي موقع LinkedIn - STJEGYPT
لا تنسي الاستفادة بمزايا قنواتنا عالتليجرام
اشترك الآن للحصول على كورسات مدفوعة ( مجانية ) وتدريبات اضغط هنا للإشتراك

- لأن تقريبًا فوق ال 900% من الشركات على مستوى العالم بتبحث عن الموظفين من خلال الموقع ده، وإن ظهورك بشكل إحترافي عليه بيزيد من فرص وصولك لوظيفة حوالي خمسة أضعاف!
إيه هو موقع لينكدان؟
- هو عبارة عن شبكة تواصل اجتماعي مثل فيسبوك وتويتر ، ولكن لينكدان أكتر إحترافية ومختلف في النقط دي:
1- تقدر من خلاله إنك تعرض خبراتك وكل شيء عنك في شكل حترافيمُتاح لكل الناس.
2- من خلاله تقدر إنك تظهر وتسوق لنفسك بالرغم من الزحام الموجود في سوق العمل، لأن كل ما زادت قدرتك علي إستخدامة بإحترافية وعرض خبراتك ومهاراتك هتزيد فرصتك في التميز وسط سوق العمل وفي مجالك.
3- تقدر من خلاله إنك توصل لوظيفة في شركة أحلامك لأن 500% من الشركات في العالم بتعلن عن وظائفها بشكل حصري علي لينكدان، بالإضافة إلى أن المسئولين عن التوظيف HR / Recruiterss ودورهم البحث عن موظفين للشركات واللي بالتأكيد مش هيجدوا بيئة أفضل من لينكدان يبحثوا من خلالها.
4- تقدر من خلالة إنك تقرأ مقالات قوية ومفيدة جدًا في تخصصك، وتتابع كل ما هو جديد بالنسبة لمجال عملك.
5- لينكدان بيئة رائعة تستطيع من خلالها زيادة شبكة العلاقات(Professional Networkk) الخاصة بيك والتعرف على أشخاص في مجالك من كل دول العالم.
66- وأخيرًا "ومش دي كل المميزات"، تقدر من خلاله إنك تحصل على تاريخ أي شخص، إتخرج من أي كلية، بيشتغل فين، مدى خبرته في مجاله، وكمان تقدر تعرف رأي الناس فيه من خلال التوصيات"Recommendationss " الموجودة علي في حسابه. تقدر كمان تسنغل النقطه دي لما يكون عندك مقابلة شخصية مع شخص ما لإنك ساعتها تقدر معرفة معلومات عن الأشحاص اللي من المحتمل إن يعملوا معاك المقابله.

LinkedIn

لينكد ان


Share

Suggestions

اشترك الآن في اقوى قنوات التليجرام التعليمية و التوظيفية مجانا


للإشتراك أضغط هنا

Back to Top